PEMBAHASAN
a. Definisi
Pendidikan
Dalam perbahasan mengenai definisi pendidikan, penulis
mengutarakan beberapa pandangan sarjana. Anwar Ibrahim (1986) menyatakan,
pendidikan itu bukan hanya untuk menimba ilmu pengetahuan tetapi untuk
membentuk insan yang baik, penuh dengan adab sopan dan berakhlak tinggi kerana
ilmu pengetahuan tanpa disiplin dan moral bukanlah ilmu dalam ertikata yang
sebenarnya (Tajul Ariffin Noordin 1993).
Tajul Ariffin Noordin (1993) pula mendefinisikan
pendidikan sebagai ilmu yang menyeluruh dan bersepadu sifatnya. Proses
perlaksanaannya memerlukan kelembutan dan kebijaksanaan yang tinggi. Menerusi
konsep pendidikan perlulah dibina kesepaduan ilmu iaitu integrasi di antara
ilmu pengetahuan menerusi akal dengan ilmu wayhu iaitu dari al-quran dan hadis.
b. Definisi
Pendidikan Islam
Pendidikan Islam tersimpan pelbagai falsafah dan
matlamat yang murni. Para sarjana Islam mendefinisikan Pendidikan Islam dengan
pelbagai pandangan. Menurut Mohd Athiyah Al-Abrasyi,
“Pendidikan
moden sekarang ini memerlukan amat pendidikan Islam iaitu pendidikan idealis
yang bersifat kerohanian, moral dan keagamaan hingga kita belajar itu adalah
kerana ilmu dan kelazatan ilmiah, dengan demikian kita terlepas dari
keruntukan, kejahatan dan kemiskinan, keserakahan, penjajahan dan
keangkara-murkaan serta peperangan-peperangan dengan segala bencana yang
ditimbulkannya demi untuk dapat menikmati suatu kehidupan yang abadi, hidup
bersama saling bantu membantu dan dalam suasana demokrasi dan bahagia”
(Tajul
Ariffin Noordin 1993)
Pandangan Mohd Athiyah Al-Abrasyi ini, diperluaskan
lagi skop definisinya oleh Abdul Halim El-Muhammady (1987, 1994) dan Ahmad
Fauzi & Ahmad Tarmizi (1998) yang merumuskan Pendidikan Islam merupakan
proses mendidik, membentuk serta melatih individu manusia dalam berbagai-bagai
aspek sama ada akal, rohani, emosi dan fizikalnya berasaskan sumber wahyu,
al-Quran dan Sunnah serta sumber-sumber ijtihad lain untuk melahirkan manusia
yang seimbang dan bertanggungjawab terhadap Allah, manusia dan alam semesta
bagi memenuhi tanggungjawab sebagai khalifah di muka bumi.
Matlamat utama Pendidikan Islam ialah untuk melahirkan
seorang muslim yang menjadikan Rasulullah sebagai contoh dan ikutan sebagai
seorang yang berkualiti dan berjaya melaksanakan tugas dan tanggungjawabnya
seperti yang dituntut oleh Islam. Skop pendidikan Islam ini amatlah
komprehensif iaitu merangkumi pendidikan jasmani, aqli, akhlak dan rohani (Mohd
Mokhtar Shafii 1994).
Tegasnya penulis berpandangan, Pendidikan Islam
merupakan satu proses atau operasi yang cukup teliti dan terancang dalam
usaha mendidik seseorang insan berpandukan al-Quran dan Sunnah agar seimbang
dalam segenap aspek pembangunan diri dan seterusnya mengamalkan akhlak mahmudah
sesuai dengan fitrahnya sebagai khalifah di dunia.
Pendapat penulis disokong dengan pandangan Engku
Ibrahim Ismail yang berpendapat Pendidikan Islam lebih menekankan
pembangunan individu bukan sahaja dari aspek fizikal, tetapi juga aspek rohani
dan akhlak yang bertujuan untuk membangunkan potensi dan kecenderungan ke arah
kebaikan kepada orang lain di samping menghindari akhlak buruk atau dengan
konsep yang kini dikenal sebagai al-amru bi al-ma’ruf wa al-nahyu ’an
al-munkar (Abdullah Ishak 1995).
c. Pemikiran Teologi
Perkembangan pemikiran Teologi dalam Islam dapat
dibagi dalam 5 periode,yakni periode Rasulullah saw., Khulafa al-Rasyidin, Bani
Umayyah, Bani ‘Abbas, dan periode sesudah Bani ‘Abbas.Pada
masa Rasulullah saw. pemikiran teologi dalam Islam merupakan pemikiranyang
murni karena mendasarkan hanya pada Rasulullah saw, Pada periode ini tidak
ada perselisihan pendapat dalam dasar-dasar ataupun kaidah-kaidah
teologis.Pada masa Khulafa al-Rasyidin sebelum Khalifah ‘Utsman ibn ‘Affan juga
belumterjadi perbedaan pendapat dalam teologi Islam, hal ini disebabkan oleh
praktek teologi Islam langsung didasarkan pada Alqur’an dan Hadis
tanpa pentakwilan atas nash-nashnya. Pada masa Khalifah ‘Utsman terjadi perpecahan
politik dalam tubuh umatIslam, sehingga berdampak pada penafsiran
Alqur’an dan Hadis menurut selera masing-masing
golongan, bahkan sebagian melakukan pemalsuan terhadap Hadis untuk mendukung keberadaan dan kebenaran kelompok tertentu. Pada masa Bani Umayah perluasan wilayah Islam membawa konsekwensi penyerapan tradisi-tradisi non Islam dalam budaya dan peradaban Islam.
Berbagai aliran yang muncul pada masa akhir
Khulafa al-Rasyidin semakin memuncak. Pada masa ini segolongan umat Islam telah
berbeda pendapat tentang qadar dan Aliran-aliran yang muncul dalam
periode ini antara lain: Qadariyah Ma’bad al-Juhaniy Ghailân al-Dimasyqiy
danal-Ja‘ad Ibn Dirham dikenal sebagai tokoh awal dari aliran.
1.
Qadariyah. Salah satu
pemikiran mereka yang sangat kontroversial pada masa itu adalah bahwa Alqur’an
adalah makhluk serta kehidupan manusia dibentuk oleh manusia itu sendiri dan terlepas dari ketentuan Tuhan.
Aliran Qadariyah ini
mendapat tantangan keras dari para sahabat Nabi saw, seperti
‘Abdullah ibn ‘Umar, Anas ibn Malik, Ibn ‘Abbasdan Abu Hurairah. Para sahabat
ini menganjurkan umat Islam untuk menjauhkan diridari golongan Qadariyah, tidak memberi salam kepada mereka, tidak
mengunjungi ‘Abd al-Qâhar ibn Ţâhir ibn Muhammad al-Baghdâdîy Abû
Manşûr, al-Farq bain al-Firaq wa bayân al- Firqah al Nâjiyah, mereka saat sakit, dan tidak mensalatkan jenazah mereka, sebagaimana
dinyatakan dalam kitab al-Farq bain
al-Firaq wa bayân al-Firqah al-Nâjiyah
Jabariah atau Mujbarah atau Mu’aţţilah atau Jahmiyah.
Jaham ibn Şafwân
yang merupakan tokoh awal dari aliran ini. Diantara ciri-ciri ajaran Jabariyah adalah
:
a.
Bahwa manusia tidak mempunyai kebebasan dan ikhtiar
apapun, setiap perbuatannya baik yang jahat, buruk atau baik semata allah
semata yangmenentukannya.
b. Bahwa
Allah tidak mengetahui sesuatu apapun sebelum terjadi.
c. Ilmu
Allah bersifat Huduts (baru) d.Iman cukup dalam
hati saja tanpa harus dilafadhkan.
e. Bahwa
Allah tidak mempunyai sifat yang sama dengan makhluk ciptaanNya.
f. Bahwa surga dan neraka tidak kekal, dan akan hancur
dan musnah bersama penghuninya, karena yang kekal dan abadi
hanyalah Allah semata.
g. Bahwa
Allah tidak dapat dilihat di surga oleh penduduk surga.
h .Bahwa Alqur'an adalah makhluk dan bukan kalamullah.
3. Khawarij Aliran ini muncul dipenghujung abad pertama Hijriah dan dikenal
dengan pemikirannya yang menyatakan
bahwa orang yang mengerjakan dosa besar adalahkafir. Berbagai pemikiran
mereka yang lain adalah:
a.Segala perbuatan hamba mengikut kehendak Allah
semata-mata.
b.Menolak ijtihad dan berpegang dengan zahir
al-Quran.
c.Menolak taklif sebelum diutus Rasul.d.Menolak adanya
azab kubur.
d. Pendidikan Islam Di Zaman
Khulafa’ Al-Rasyidin
Sistem
pendidikan pada zaman Khulafa’ al-Rasyidin telah berkembang dengan baik. Ia
memberi nafas baru bagi menyambung tradisi sistem pendidikan yang telah
dilaksanakan pada zaman Nabi Muhammad s.a.w.. Pada zaman baginda, negara Islam
berkembang meliputi Semenanjung Tanah Arab. Pendidikan hanya berpusat di kota
Madinah tetapi perkembangan pendidikan semakin meluas dan berkembang pesat pada
zaman Khulaa’ al-Rasyidin. Pusat pendidikan tersebar di bandar besar seperti
bandar Madinah dan Makkah, Basrah dan Kufa, Damsyik dan Palestin dan Madrasah
Fustat (Mahayudin 1993).
e.
Objektif Pendidikan
Menurut
Zawawi (1984), objektif perdidikan Islam di zaman Rasulullah s.a.w. ialah untuk
membentuk sahsiah Islamiyah yang tulin yang dapat bangun berjuang bagi
menegakkan Islam agama Allah yang suci. Manakala kandungan pendidikan Islam
yang disampaikan bergantung kepada wahyu daripada Allah s.w.t..
Beliau
menjelaskan lagi, dalam masa yang sama, para Khulafa’ al-Rasyidin, sahabat
Rasulullah s.a.w. ialah orang-orang yang mewarisi risalah Rasulullah s.a.w.,
menyambung usaha-usaha yang telah diatur dan disusun oleh baginda dengan
mengikut segala acuan yang telah dirintis baginda semasa hidupnya. Perkara ini
dapat dilihat melalui proses perlantikan Khalifah al-Rasyidin ketiga, selepas
kematian Khalifah Umar bin Al-Khattab, iaitu semasa dalam memilih antara dua
orang calon khalifah iaitu Uthman bin Affan dan Ali bin Abi Talib, Abdul Rahman
bin Auf diamanahkan untuk mengendalikannya. Selepas beliau meminta pandangan
dan pendapat daripada pihak-pihak tertentu seperti sahabat karib nabi dan
ketua-ketua kabilah. Hasil tinjauan tersebut didapati ada yang menyokong Uthman
dan ada juga yang menyokong Ali.
Akhirnya Abdul Rahman bin Auf pergi
sendiri bertanya kepada Saidina Ali, katanya, ‘Jika sekiranya engkau
dilantik menjadi khalifah, adakah engkau sanggup melaksanakan kesemua ajaran
al-Quran dan Hadis, serta mengikut jejak dua orang khalifah sebelum kamu?’
Jawab Ali, ‘Aku harap aku boleh melakukannya di atas kadar kebolehan dan
kemampuanku.’ Kemudian Abdul Rahman bin Auf pergi berjumpa pula Saidina
Uthman dan mengemukakan pertanyaan yang serupa. Lantas Saidina Uthman bin Affan
menjawab dengan jawapan yang pendek dan tegas, ‘Ia, aku sanggup.’ Dengan
ketegasan dan kesungguhan yang ditunjukkan oleh Uthman itu, maka Abdul Rahman
bin Auf terus melantik Uthman bin Affan sebagai khalifah yang baru (Mahayudin
Yahaya & Ahmad Jelani Halimi 1993).
Ini bererti, menjadi prasyarat
sebelum seseorang yang menjadi calon Khalifah Islam ialah melaksanakan ajaran
al-Quran dan As-Sunnah serta meneruskan segala usaha yang telah dilaksanakan
oleh Khalifah sebelum mereka. Oleh sebab itu, objektif pengajaran Pendidikan
Islam di zaman Khulafa’ Al-Rasyidin juga sama dengan objektif pengajaran di
zaman Rasulullah s.a.w. iaitu membentuk sahsiah Islamiyah yang tulin untuk
menegakkan Islam sebagai agama Allah yang suci.
f. Isi
kandungan / sukatan pelajaran pendidikan islam
Isi kandungan pelajaran pendidikan
Islam di zaman Khulafa’ Al-Rasyidin adalah sama dengan isi kandungan yang
terdapat pada zaman Rasulullah s.a.w. iaitu wahyu dari Allah (al-Quran). Walau
bagaimanapun, pada zaman pemerintahan Khulafa’ al-Rasyidin, isi kandungan
pelajaran pendidikan Islam telah bertambah dengan adanya perubahan zaman dan
masalah yang dihadapi oleh umat Islam ketika itu.
Selain ilmu al-Quran dan As-Sunnah
(hadis), pertambahan ilmu yang ada ketika zaman Khulafa’ al-Rasyidin yang
berkaitan ilmu Islam ialah tafsir al-Quran, Tauhid, Fekah, Ilmu Mantiq, Bahasa
Arab, sajak, syair yang berunsur pendidikan, Ilmu Fizikal seperti memanah,
menunggang kuda, bermain pedang dan ilmu mempertahankan diri untuk menegakkan
dan menyebarkan Islam serta menghafaz dan mengingat beberapa surah.
Menurut Norliyana (2007) pelajaran
yang dijadikan tumpuan utama ialah tauhid, fekah, hadis, Al-Quran, dan Ilmu
Mantiq. Khalifah Umar menggalakkan umat Islam belajar Bahasa Arab, penghasilan
sajak dan syair yang berunsur pendidikan. Mata pelajaran yang belum ada di
zaman Khulafa’ al-Rasyidin ialah ilmu hadis, sejarah, ilmu alam, ilmu
pendidikan, karangan, ilmu sains, kimia dan perubatan kerana ia wujud di zaman
Umaiyah (Suffian Abdul Rahman 1983).
g. Sumber
Pendidikan Islam
Menurut Mahmood Zuhdi (1992) sumber
pendidikan Islam dari zaman Rasulullah hingga zaman Khalifah Abu Bakar
As-Siddiq r.a. ialah Al-Quran, As-Sunnah dan Ijtihad para sahabat Rasulullah
s.a.w.. Ini berdasarkan sabda Rasulullah s.a.w. kepada Muaz bin Jabal ketika
Muaz diutuskan ke Yaman jelas menunjukkan penggunaan sumber tersebut digunakan:
Sabda Rasullullah s.a.w. kepada Muaz
bin Jabal ketika baginda mengutus beliau ke Yaman. Baginda bertanya kepada
Muaz: “Dengan apa engkau berhukum?” Jawabnya “dengan kitab Allah?” Sabda
baginda: “ Jika engkau tidak menjumpainya (dalam al-Quran)? Jawab Muaz :
Dengan sunnah Rasulullah saw,” Sabda baginda: “ Jika engkau tidak juga
menjumpainya? Jawab Muaz: “ Aku berijtihad dengan pendapatku.” Maka rasulullah
s.a.w menepuk dada Muaz dan bersabda: “ Segala puji dan puja hanya bagi Allah
yang telah memberikan taufik kepada utusan Rasulullah dalam perkara yang
diredai oleh Rasulullah.
(Riwayat al-Tarmizi)
Berdasarkan hadis tersebut, penulis
melihat sumber pendidikan Islam pada zaman Khalifah Abu Bakar As-Siddiq
r.a. menggunakan al-Quran, As-Sunnah dan Ijtihad para sahabat Rasulullah s.a.w.
Ini dapat kita lihat bagaimana Khalifah Abu Bakar yang menggunakan ijtihad
beliau di dalam membukukan mashaf al-Quran kerana Rasulullah tidak pernah
mengarahkan untuk membukukan al-Quran.
Seterusnya pada zaman Khalifah Umar
bin Al-Khattab sumber pendidikan Islam telah bertambah iaitu dengan menerima
ilmu dan tamadun dari sumber luar yang tidak bertentangan dengan ajaran
al-Quran dan As-Sunnah terutama ilmu dan tamadun dari wilayah-wilayah kekuasaan
Islam terutama tamadun dari Parsi. Perkara ini berterusan sehingga ke zaman
pemerintahan Khalifah Ali bin Abi Thalib r.a.
By. Sahabat Kalong
Tidak ada komentar:
Posting Komentar